Muzische koffer
Voor het vak Beeld heb ik een muzische koffer gemaakt. Deze muzische koffer is eigenlijk een gewone lederen koffer waar een kindertekening op geschilderd werd.
Ik zocht inspiratie in de bibliotheek. Ik bladerde door verschillende kinderboeken en plots botste ik op het boek 'Zeb' van Michel Gay. Dit boek gaat over een kleine zebra genaamd Zeb. Hij maakt ontbijt voor zijn moeder en vader. Zij liggen nog heerlijk te slapen.
Maar om het boek niet gewoon te kopiëren, heb ik Zeb in een ander situatie geplaats. In plaats dat hij koffie maakt of de deur opent, houdt hij een ballon vast en springt hij naar de ballon.
Ik begon met het primen van mijn lederen koffer. Met een spuitbuis spoot ik de koffer in het wit. Op deze eerste laag, tekenende ik aan beide kanten de tekeningen met Zeb in de hoofdrol.
Wanneer dit alles klaar was, begon ik te schilderen. Eerst schilderde ik de tekening en daarna de achterkant. De volgende dag was het de beurt aan de andere kant. Maar de achtergrond was volgens mij niet goed geschilderd dus schilderde ik alles nog een keer.
Voorbereiding doe-dagen
Vanaf het begin van het semester gingen we op verschillende momenten gaan observeren in een kleuterklas. Nadat we grondig de werking van de klas hadden geobserveerd, was het onze beurt. Gedurende drie dagen konden we de kennis die we opdeden in de lessen omzetten naar de praktijk. Maar deze praktijkdagen vragen natuurlijk veel voorbereiding en veel materiaal.
Om de aanwezigheden op te nemen tijdens het onthaal, had ik verschillende opdrachten voorbereid. Deze opdrachten vragen dan ook specifiek materiaal.
De eerste dag heb ik de aanwezigheden opgenomen door alle kleuters een pakje te geven. Dit pakje mochten ze net als de echte Zwarte Pieten in de schoorsteen werpen.
De tweede dag had ik een zak met schoenen meegenomen. Op de schoentjes stonden de namen van de kleuters. Elke kleuter kreeg een schoen met daarop zijn naam en mocht deze vervolgens om de beurt in de kring plaatsen. Sinterklaas had gezien dat de kleuters zo flink hun schoen hadden gezet, dat hij hen beloonde met snoep en chocolademunten.
De laatste dag had ik een stoomboot meegenomen. Alle kleuters kregen een Zwarte Piet. Deze Zwarte Piet mochten ze om beurt op de stoomboot kleven.
Boekenbeurs 2013
Voor het vak muzische grondhouding moesten we enkele culturele evenementen bijwonen. Deze culturele evenementen kunnen voorstellingen, exposities en beurzen zijn. Het eerste culturele evenement dat ik bijwoonde was de boekenbeurs in Antwerpen. Ik ben een fanatieke lezer en een trouwe bezoeker van de boekenbeurs. Maar dit jaar was deze beurs helemaal anders voor mij. De voorbije jaren ging ik vooral op zoek naar goede jeugdboeken waar ik mezelf helemaal in kon verliezen. Dit jaar merkte ik alle kinder- en kleuterboeken op. Ik was geïnspireerd door het grote aanbod en de verscheidenheid aan thema's die aanwezig waren.
Op de boekenbeurs zocht ik naar de meest tijdloze verhalen, zodat ik ze nog lang kan gebruiken. Mijn oog viel op een sprookjesboek met zowel bekende als onbekende sprookjes en een sinterklaasboek.
Kerstproject
Naar aanleiding van de naderende kerstdagen, heeft de school een namiddag van welzijn en solidariteit georganiseerd. Deze namiddag stond in het teken van armoede.
Het eerste uur kregen we de documentaire 'Armoede (op den) buiten' te zien dat aangeboden werd door welzijnszorg. Deze organisatie staat in voor de bewustwording van armoede en voert ook acties om dit tegen te gaan.
Daarna kwam een man spreken over zijn initiatief genaamd 'De katrol'. Deze organisatie biedt gezinnen in moeilijkheden, hulp aan bij het schoolwerk van de kinderen. Ze begeleiden de kinderen waardoor de ouders leren hoe ze de kinderen op een correcte manieren kunnen begeleiden.
De rest van de namiddag hebben we een inlevingsspel gedaan. We moesten een duurzaam project bedenken en uitschrijven waarbij de bewoners uit de buurt betrokken werden. Maar om het wat moeilijker te maken moesten we rekening houden met enkele struikelblokken die zich voor deden tijdens de uitwerking van het project.
Het project dat ik samen met mijn groep bedacht was 'Street ART'. Hierbij organiseerden we gratis tekenlessen waarbij zowel de bewoners uit de buurt als de kinderen van de school lesgaven aan elkaar. Aan het einde van het jaar zouden er duo's gevormd worden. Deze duo's zouden elk één kunstwerk maken. Al deze kunstwerken zouden geveild worden. De winst van deze veiling zouden we vervolgens schenken aan een goed doel zoals bijvoorbeeld 'De katrol'. Onze slogan voor het hele project was 'Armoede Respecteren door te Tekenen'.
Hieronder heb ik de sites van de beide organisaties geplaatst.
ICT-opdracht: digitale kinderverhaal
Voor het vak ICT hebben we de opdracht gekregen om een kinderboek te digitaliseren. Met het Microsoft programma PowerPoint gingen we aan de slag. Ik heb gekozen voor het kinderboek 'Eefje Donkerbauw' van Geert De Kockere en Lieve Baeten.Op de pagina 'Aanraders' heb ik een blogbericht aan dit boek gewijd. Hierin beschrijf ik de korte inhoud van het verhaal en de positieve kanten aan dit verhaal.
Tijdens de uitwerking van het digitale verhaal heb ik vooral gewerkt rond de originele prenten. Deze heb ik verder aangevuld met passende prenten om de tekst mee op te fleuren.
Wanneer ik aan het deel van kleuren mengen kwam, heb ik gebruik gemaakt van verschillende navigatieknoppen. Dit houdt in dat de persoon die naar de PowerPoint kijkt, het juiste gemengde kleur moet aanklikken. Als het antwoord goed is, mag hij doorgaan naar de volgende pagina van het verhaal. Wanneer het antwoord fout is, gaat hij terug naar de vraag.
kerstvakantie = blokvakantie
Naar goede gewoonte is de kerstvakantie voor de studenten in het hoger onderwijs de tijd om zich voor te bereiden op de examens die gepland zijn in januari. Ook dit jaar is dat niet anders. Voor mij is het de eerste keer dat ik moet studeren tijdens de kerstvakantie. Het is een heel andere ervaring dan in het middelbaar. Daar heb je voor de vakantie al bewezen wat je waard bent. Naar mijn gevoel moet je je nog meer bewijzen in het hoger onderwijs. Je moet op een zelfstandigere manier zaken verwerken en bewijzen dat je karakter hebt door tijdens de feestdagen te studeren. Daar ligt volgens mij de grootste valkuil. Met studeren op zich heb ik geen probleem, maar of ik het karakter heb om de festiviteiten opzij te zetten en me ten volle te concentreren op mijn cursussen dat is de vraag.
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderen